Sabtu, 23 Oktober 2010

Sudahlah

Hentikan!
Hentikan omongan bising.
Ya, Berhenti!
Mengapa kau masih bising?
Kau kenapa?
Mahu jadi gila?
"Jangan tanya aku lah!"
"Aku tak tahu apa apa!"

Hey,
Perempuan.
Sudahlah.

"Wah!"
"Sudahlah apa?"

Sudah sudahlah jadi begitu.
Kenapa kau jadi begini?
Aku sedih kau begitu.
Tapi kau mahu juga begini.
Apa lagi yang kau hiraukan?
Kau pernah dihirau?
Hiraukan diri sendiri.
Tolonglah.

"Hey!"
Biarkan! Biar! Biar!
Rasa tak semudah yang dikata.
Kau kata sudahlah?
Jiwa aku bagaimana?
Penuh air dalam mata.
Jiwa jadi punca.

Tolongah. Tolong jangan begini.
Jangan seksa manusia.
Biar dia gembira.
Ingat, Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima.
Berikan gembira pada dia.

"Ya."
Memang itu aku ingin. Aku cuba.
Aku sedang beri.
Hidup bukan aku seorang.
Bukan kerana diri semata.
Tapi manusia lain juga ada nyawa ada jiwa.
Biarkan.

Tuhan sentiasa ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan