Sabtu, 12 Januari 2013

Suara yang ditinggalkan

Terpanggil aku untuk bersuara
Dan suara ini, aku tinggalkan
Di sini; di ruangan putih ini
Tersusun di balik cermin kaca yang kau lihat 
Tersembunyi dalam alam maya yang kau tatap

Ingin untuk aku, 
Panggil angin itu,
Untuk aku katakan sesuatu,
Agar nanti angin sebarkan,
Suara yang akan aku tinggalkan

"Angin, engkau tahu sesuatu?"
Angin diam, 
Tapi dinginnya ku rasa.

"Indah, Sungguh Indah kehidupan. Indah, ciptaan Tuhan"
"Tapi, tak ramai yang perasan."
Dan angin seolah mengangguk, mengiyakan.
Kerana damainya  masih terus bertiupan.

Biar angin tak mungkin berbicara,
Tapi damainya itu kita rasa

Tersiratnya sesuatu tidak semua disuratkan
Cukuplah, olahan kata ini hadir sebagai perantaraan,
Antara aku, kau, dia, dan semua,
Untuk lihat dunia ini,
Untuk mula kenal apa erti menghargai
Belajar apa itu mensyukuri
Belajar, untuk gunakan hati

Betapa tingginya nilai hati itu
Hati; ianya anugerah, tapi ramai tidak tahu
Dan impaknya bertaburan;
Masih ramai tidak ambil tahu.
Dunia sedih. Penghuninya seperti mendidih
Dan kesan itu terus menindih.
Kerana suara itu, masih terdengar merintih.

Dan aku tinggalkan suara aku ini
Agar suatu hari nanti,
Lenyap suara tangisan. Terpadam bunyi kesedihan.
Dengan izinNya, suatu hari nanti
Aku percaya. 
Kerana Dia, Maha Mendengar segala suara dari hati. 










Tiada ulasan:

Catat Ulasan